Consumenten besteden vrolijk meer met ‘slimme winkelwagentjes

Consumenten besteden vrolijk meer met ‘slimme winkelwagentjes

6 september 2013 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen:

Zou u meer of minder besteden als uw winkelwagentje een eigen kassa had? Professor Koert van Ittersum (Marketing en Consumentenwelzijn) onderzocht het effect van directe feedback op het bedrag dat consumenten besteden: klanten met een budget besteden meer en voelen zich daar beter bij, maar klanten die niet op de prijzen letten zijn zuiniger. De bevindingen van het onderzoek van prof. Van Ittersum worden gepubliceerd in het novembernummer van het Journal of Marketing van de American Marketing Association.

‘Dankzij directe feedback over hun uitgaven via “slimme winkelwagentjes” kunnen klanten die op de kleintjes letten meer van hun budget besteden en daar een goed gevoel aan overhouden’, zegt Van Ittersum. ‘Mensen worden hierdoor slimmere consumenten, maar dat betekent niet altijd dat ze minder kopen.’
Uit het onderzoek bleek verder dat als consumenten met een budget precies weten hoeveel ze uitgeven, ze meer geneigd zijn om wat extra uit te geven aan bijvoorbeeld chocolade of luxe koekjes. En terwijl ze gemiddeld bijna 22% meer hadden besteed, verlieten ze de winkel toch met een beter gevoel dan consumenten die deze feedback niet hadden gekregen. De directe feedback zorgde er echter voor dat consumenten die niet op de prijzen letten juist zuiniger waren. Zij besteedden gemiddeld 19% minder en kochten minder nationale merkproducten en meer goedkopere winkelmerken.
Een van de praktische conclusies zou kunnen zijn dat winkels in gebieden waar mensen met lagere inkomens wonen en winkels met een succesvol eigen merk zouden kunnen profiteren van slimme winkelwagentjes.
 
Persbericht www.rug.nl


Dit bericht delen: